گزارشی از جلسه نقد و بررسی کتاب «کارنامه فیاض: مجموعه آثار دکتر علی اکبر فیاض» اکران مردمی فیلم سینمایی «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی و الناز حبیبی در سینما هویزه مشهد + فیلم سینما، آینه استحاله فرهنگی حضور زنان مشهدی در طرح طوبی، باعث هم‌فکری و هم اندیشی و تبلیغ عفاف و حجاب می‌شود یادی از غلامرضا صدیق غریب، معلم فرهیخته مشهدی| شاعری که غریب نبود تربیت ۱۵۰۰ مُبلّغ با هدف ترویج فرهنگ عفاف و حجاب در کشور نگاهی به سریال «اکازیون» به کارگردانی مسعود اطیابی| در سخیف بودن، استثنایی وجود ندارد! خلاقیت در هنر، هدایتگری در معلمی نشست طرح ملی طوبی، در مجتمع فرهنگی امام رضا (ع) مشهد برگزار شد برای معلم مهربان و روشنگرم «ناخن‌کشیدن روی صورت شفیع‌الدین»، رمانی از قاسم فتحی منتشر شد مسعود اسکویی درگذشت + علت فوت (۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳) صفحه نخست روزنامه‌های کشور - چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ جای خالی طنز صادق و دلسوزانه «گل آقا» تجربه‌ای دلنشین: کنسرت محسن ابراهیم‌زاده در برج میلاد محمدرضا اربابی: در نمایش «میتینگ»، با نسل جوانی رو‌به‌رو هستید که مسائل روز را می‌شناسد
سرخط خبرها

گفتگو با مجتبی زادفر، کارگردان مشهدی تئاتر «آپاندیس» و بازیگر سریال «جیران»

  • کد خبر: ۱۰۲۱۶۵
  • ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
گفتگو با مجتبی زادفر، کارگردان مشهدی تئاتر «آپاندیس» و بازیگر سریال «جیران»
مجتبی زادفر، هنرمند مشهدی تئاتر و سینما، در یک سال گذشته روز‌های پرکاری را پشت سرگذاشته است. او این روز‌ها نمایش «آپاندیس» را در تماشاخانه خورشید روی صحنه برده است و در سریال شبکه نمایش خانگی «جیران»، ساخته حسن فتحی، هم جلو دوربین رفته است.

شکیبا افخمی راد | شهرآرانیوز - مجتبی زادفر، هنرمند مشهدی تئاتر و سینما، در یک سال گذشته روز‌های پرکاری را پشت سرگذاشته است. او این روز‌ها نمایش «آپاندیس» را در تماشاخانه خورشید روی صحنه برده است؛ نمایشی کمدی اجتماعی به تهیه کنندگی مهدی غلامی و نقش آفرینی بازیگرانی ازجمله حمیدرضا جندقی، سمیه قائمی، امیرحسین عامل، مهلا پژمان، تکتم غلامزاده، علی صدایی، شهریار فنایی، سیدمصطفی ظریف و عماد غلامی.

زادفر که با «آپاندیس» نخستین تجربه کارگردانی تئاتر صحنه‌ای خود را پشت سر می‌گذارد، چندی پیش با نمایش «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» به کارگردانی رضا صابری در بخش غیررقابتی چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر روی صحنه رفته بود. او امسال در سریال شبکه نمایش خانگی «جیران»، ساخته حسن فتحی، هم جلو دوربین رفته است؛ مجموعه‌ای که پخشش از ۲۴ بهمن آغاز شده است و تا آخر همین هفته ادامه دارد. در ادامه گپ وگفت ما را با مجتبی زادفر ۲۹ ساله درباره فعالیت‌های اخیرش می‌خوانید.

بیان مشکلات اجتماعی در «آپاندیس»

زادفر که پیش از «آپاندیس» تجربه کارگردانی چهار نمایشنامه خوانی را در کارنامه داشته است، درباره چگونگی شکل گیری ایده نخستین تئاترش توضیح می‌دهد: حدود شش سال پیش ایده «آپاندیس» براساس اتفاقاتی که در زندگی ام رخ داد، به ذهنم رسید. از آن زمان این ایده را پرورش دادم و هر موقع می‌توانستم درباره اش می‌نوشتم.

او بیان می‌کند: «آپاندیس» در ابتدا فیلم نامه بود، اما از آنجا که پیداکردن تهیه کننده در خراسان دشوار است، تصمیم گرفتم با بازنویسی جدید ایده ام را به نمایشنامه تبدیل کنم. چون درهرحال هزینه‌های تئاتر از فیلم سازی کمتر است و راحت‌تر می‌توان برایش تهیه کننده پیدا کرد.

این هنرمند با اشاره به سه پرده بودن «آپاندیس»، درباره داستان آن توضیح می‌دهد: «آپاندیس» داستان پسر جوان خانواده‌ای را روایت می‌کند که از لحظه ورود به خانه دچار درد شکم می‌شود و هرچقدر به خانواده می‌گوید دلم درد می‌کند، کسی توجه نمی‌کند و داستان با همین قصه ادامه می‌یابد.

به گفته زادفر «آپاندیس» طنز تلخ است که نقطه عطفش بیان مشکلات اجتماعی و خانوادگی است. او یادآور می‌شود: مردم معمولا آثاری را که به مسائل اجتماعی و مشکلات موجود در جامعه می‌پردازند، دوست دارند و با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنند. داستان تئاتر «آپاندیس» هم از دل مشکلات جامعه بیرون می‌آید. از این رو فکر می‌کنم مخاطبان ارتباط خوبی با این اثر برقرار می‌کنند.

زادفر درباره مراحل تولید و پیش تولید «آپاندیس» هم توضیح می‌دهد: ما از اردیبهشت ۱۴۰۰ تمریناتمان را شروع کردیم و تعدادی از همکارانم نیز پای کار آمدند. من هم از همان ابتدا به آن‌ها صادقانه گفتم که این اولین تجربه من در کارگردانی است و نمی‌دانم در آخر چه اتفاقی می‌افتد. او یادآور می‌شود: در ابتدا ناامید بودم. چون تهیه کننده نداشتم. این درحالی بود که نمایش من به نسبت هزینه بر بود و دکور سنگینی داشت، اما بعد از سه ماه تمرین مداوم که برای بازبینی رفتیم و مجوز شورای نظارت را گرفتیم، توانستم تهیه کننده پیدا کنم تا کار را روی صحنه ببرم.

زادفر درباره اجرا‌های «آپاندیس» نیز توضیح می‌دهد: نمایش «آپاندیس» تا ۲۷ اسفند در تماشاخانه خورشید روی صحنه خواهد بود.

این کارگردان تأکید می‌کند: «آپاندیس» تجربه‌ای است که در همه این سال‌ها از تئاتر کسب کردم. من در زمینه نویسندگی و کارگردانی ادعایی ندارم. هدف اول من همیشه بازیگری در سینما بوده است و همچنان آن را دنبال می‌کنم.

پذیرفته شدن در «جیران» بعد از سه مرحله

در بخش دیگری از صحبت هایمان با مجتبی زادفر درباره حضورش در سریال «جیران» صحبت کردیم؛ سریالی به کارگردانی حسن فتحی و بازی بازیگرانی ازجمله بهرام رادان، پریناز ایزدیار، مریلا زارعی و امیر جعفری که بخشی از زندگی ناصرالدین شاه را روایت می‌کند. زاد فر درباره حضورش در این مجموعه توضیح می‌دهد: خرداد سال ۱۳۹۹ بود که در خبرگزاری‌ها خبر شروع پیش تولید «جیران» را دیدم. از آنجا که علاقه قلبی به کار‌های حسن فتحی دارم، پیگیر شدم تا برای بازی در این مجموعه آزمون بدهم. درنهایت باهمیاری و حمایت استادم رضا صابری که همیشه دست مهربانی اش روی شانه هایم بوده است، توانستم برای سریال «جیران» آزمون بازیگری بدهم.

او بیان می‌کند: من در سه مرحله آزمون دادم و درنهایت برای یکی از شخصیت‌ها انتخاب شدم و با من قرارداد بسته شد. اولین روز آفیش هم ۱۸ اسفند ۱۳۹۹ بود.

زادفر با اشاره به ناپیوسته بودن سکانس هایش در این سریال، می‌گوید: فیلم برداری سکانس‌های من حدود هشت ماه طول کشید، اما پیوسته نبود. یعنی صحنه‌هایی فیلم برداری می‌شد و من به مشهد برمی گشتم و باز دوباره آفیش می‌شدم.

این هنرمند درباره نقشش در سریال «جیران» نیز بیان می‌کند: من نقش آبدارچی خاصه ناصرالدین شاه را ایفا‌  می‌کنم، اما با توجه به قراردادی که امضا کردم، توضیح زیادی نمی‌توانم درباره شخصیتم در فیلم ارائه کنم.

او با اشاره به حضور دوقسمتی اش در این مجموعه، یادآور می‌شود: احتمالا از قسمت یازدهم به بعد شخصیت من وارد داستان می‌شود. زادفر درباره تجربه همکاری با حسن فتحی نیز توضیح می‌دهد: زمانی که برای حضور در سریال «جیران» پذیرفته شدم، می‌دانستم در فضایی حرفه‌ای قدم می‌گذارم تا شاگردی کنم. همین اتفاق هم افتاد و با اینکه زمان کمی کنار حسن فتحی بودم، بسیار از او آموختم که برایم ارزشمند است. یک روز سر ضبط بودن با حسن فتحی به اندازه حضور در یک دانشگاه باارزش است.

حضور در پروژه‌های تصویری در آینده

زادفر درباره تجربه همکاری اش با رضا صابری، می‌گوید: من از روزی که شاگرد استاد صابری شدم، مسیر هنری ام تغییر کرد. درواقع من آدم سردرگمی در هنر خراسان بودم که راهم را پیدا نمی‌کردم، اما خدا خواست و از سال ۱۳۹۵ اعتماد رضا صابری را جلب کردم و توانستم شاگردش باشم. او با اشاره به اجرای تئاتر «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» در جشنواره تئاتر فجر، یادآور می‌شود: ما سال ۱۳۹۸ تمرین را شروع کردیم، اما بعد از شش ماه تمرین، با شیوع کرونا تمرینمان متوقف شد. اوضاع که بهبود پیدا کرد، دوباره کار را شروع کردیم و آماده اجرا در چهلمین دوره جشنواره تئاتر فجر شدیم. به گفته زادفر، نمایش «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» قرار است در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ روی صحنه برود.

این هنرمند درباره فعالیت‌های تئاتری اش در آینده بیان می‌کند: تئاتر در خراسان برای من با استاد صابری معنا پیدا کرد و من همیشه دغدغه ام این است که در تئاتر کنار او باشم. این کارگردان ادامه می‌دهد: من، چون در این مدت درگیر تئاتر «آپاندیس» و «پشت دیوار قدیمی کشتارگاه» بودم، حضور در پروژه‌های تصویری را قبول نکردم، اما با پشت سرگذاشتن اجرا‌های این دو نمایش، تلاش می‌کنم تا در سینما بیشتر فعالیت کنم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->